Selasa, 26 Oktober 2010

LATAR BELAKANG MASALAH



Malaysia merupakan sebuah negara yang paling pesat membangun jika dibandingkan dengan negara-negara membangun yang lain. Dalam usaha mengejar arus kemodenan dan kemajuan seiring dengan cabaran globalisasi dan wawasan 2020, nilai-nilai peradaban masyarakat semakin mundur tidak sejajar dengan pembangunan ekonomi Malaysia.
Dewasa ini kita telah diterjah oleh pelbagai masalah atau kes-kes gejala sosial yang berlaku di dalam masyarakat terutamanya pada golongan remaja. Oleh kerana remaja merupakan golongan yang akan menjadi pelapis negara ini maka perkara ini tidak boleh dipandang sebagai perkara yang remeh. Pelbagai masalah-masalah sosial yang dilakukan oleh golongan ini seperti buli, gengsterisme, vandalisme, mencuri, pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan, dadah, ganja, menghidu gam, lepak dan bermacam-macam lagi.
 Masalah ini boleh memberikan impak yang negatif kepada negara kita. Jika masalah ini semakin melarat maka ia akan memberikan satu implikasi yang negatif kepada negara dan bangsa kita.
Masalah gejala sosial ini bukan sahaja berlaku di kalangan pelajar-pelajar sekolah malah lebih menyedihkan lagi ia berlaku juga di kalangan pelajar-pelajar universiti-universiti awam atau swasta di negara kita. Ini kerana mereka adalah merupakan golongan yang bakal menjadi pemimpin dan mencorakkan negara mengikut acuan mereka sendiri. Jika beginilah sikap mereka yang sering melakukan masalah-masalah sosial, maka dikhuatiri negara kita akan dipimpin oleh golongan yang bakal merosakkan negaranya sendiri

Tiada ulasan:

Catat Ulasan